La religió, amb naturalitat


Aquests dies, en la superficialitat de les xarxes socials, he anat veient com la proposta de fer classes d’islam a tall de prova en algunes escoles públiques es convertia en un projectil dels que porten cua. Protesten, per xenofòbia, els qui són contraris a l’obertura a una cultura associada a la immigració. Protesten els qui veuen que la religió (totes les religions) són un mal a erradicar. Protesten els qui consideren que en qualsevol cas la religió pertany a l’àmbit privat i no n’ha de sortir. Protesten els qui temen que el personal sigui etiquetat segons la seva religió. Protesten els qui desconfien de la qualitat democràtica del professorat.

A mi, des del desconeixement del projecte de la Generalitat, em venen al cap diversos interrogants.

En primer lloc, la distinció entre públic i privat. Quan jo anava a escola, el sexe pertanyia a un àmbit tan summament privat que era impensable parlar-ne a classe, mentre que, tot i anar a una escola municipal, amb el nacionalcatolicisme els dissabtes i tots els dies del mes de Maria tocava rosari. És un dels motius pels quals vaig avorrir de per vida la devoció mariana. Fa quatre dies, però, els mitjans de comunicació parlaven amb una certa admiració del “dogging” (practicar sexe amb desconeguts en plan “aquí te pillo, aquí te mato”) a  les platges de Viladecans i estic segura que posarien el crit al cel si a algú se li acudís fer una processó en aquesta platja per la Mare de Déu del Carme. El sexe s’ha guanyat un espai en la vida pública, mentre que a les religions cada cop se’ls nega més.

Abandonat el nacionalcatolicisme, quan calia redefinir quin havia de ser el paper de la religió a l’escola (la catòlica, perquè les esglésies cristianes no catòliques em temo que en van quedar molt al marge), els bisbes es van entossudir a fer catequesi dins l’escola i a controlar directament el professorat de religió, en lloc d’abordar el fet religiós en general i de negociar una formació universal per als profes. De tal manera que van tallar molts ponts que avui haguessin estat molt útils, perquè van aconseguir que moltes famílies que no se sentien catòliques abandonessin la classe de religió i que els profes de religió es mantinguessin en una difícil relació laboral. El resultat és que el fet religiós (l’espiritualitat, la transcendència, la història, els textos, l’evolució de les institucions religioses...) és com  si no existís per a moltes joves i que la cultura majoritària, o sigui la cristiana, és una gran desconeguda per a molts. Amb el que té de dificultat per a la comprensió de la filosofia, de la literatura, de l’art, de l’antropologia... Prou que ho sabeu.

Per acabar-ho d’adobar els prejudicis van creixent. En primer lloc contra l’Església catòlica. Guanyats a pols, em direu. Sí, és clar. Però el cert és que aquesta ha estat la cultura majoritària al nostre país i per tant se suposa que nosaltres n’estem molt més amarats, per bé o per mal, que del xintoisme. Sense desmerèixer el necessari estudi comparatiu de les religions, si ens volem conèixer nosaltres mateixos, hem de conèixer millor el cristianisme. Un coneixement crític, però també valoratiu. L’Antoni Puigverd ho deia molt bé aquest estiu: els progres carreguem molt fort contra l’Església, però no sabem formular per què hi continuem, què ens aporta. I ens fem un flac favor tots plegats. També he viscut com un centre ocupacional es negava a posar pessebre amb l’argument de la laïcitat i en canvi muntava una carrossa de carnestoltes sobre monges i capellans sense facilitar cap explicació als nois i noies que hi participaven. Partir només de l’escarni és una bona manera de conrear prejudicis. 

La nostra societat, doncs, ha abandonat, i de quina manera, la cultura religiosa, que gosaria dir que tampoc no es transmet gaire o amb gaire encert des de les escoles cristianes, i no pas per culpa del professorat, sinó que moltes de les famílies que hi van posen molt més interès a assegurar una formació competitiva per als seus fills que no pas una formació cristiana. Però és que també fa la sensació que el món eclesial s’ha tancat molt més. Una amiga va estar estudiant grec a la Facultat de Teologia. És un grec adreçat, és clar, sobretot als evangelis. Però francament en tots els anys que hi va ser no es va fer cap referència a Homer o als clàssics grecs. Ni una referència, ni una breu incursió. Cap curiositat. El seminari havia estat una grandíssima escola de cultura universal, per entendre el món i la seva cultura. Ara fa la sensació que el futur clergat viu ben tancat i compartimentat.

Encara hi ha dues qüestions més: hi ha qui contraposa, pel broc gros, la religió a la ciència, la qual té un gran prestigi i corre el risc de substituir la religió. Però la ciència i el seu mètode, com diuen molts dels científics, té els seus límits i no té respostes per tot. I encara, la religió es contraposa també a l’espiritualitat, en lloc de ser reconeguda com una possibilitat d'esdevenir camí -diversos camins-, acreditat per molta experiència, per on pot circular l’espiritualitat o el sentit de transcendència.

Arraconar la religió té conseqüències. En primer lloc, perquè agradi o no, continua existint. La set de veritat, la dimensió transcendent, mistèrica i de relació amb les persones forma part dels homes i de les dones d’avui, que continuen buscant sentit a allò que viuen, de forma institucional o no, però les preguntes hi són. I en segon lloc perquè, com més arraconades estiguin, menys transparents seran o menys obertes a la ciutadania. Els dos anys que vaig treballar a l’Ajuntament de la ciutat on visc em vaig esforçar molt (sense èxit) perquè les esglésies fossin considerades com a associacions i perquè, per tant, formessin part dels consells ciutadans, de les mostres d’entitats, o de la preparació de la festa major. Perquè la gent conegui què és una parròquia i perquè els cristians estiguessin oberts a la ciutat. Això mateix és bo per a les mesquites i oratoris musulmans, n’estic segura.

Ni idea de si és bona o no la classe d’islam a l’escola. Però sí que crec que convé que les religions hi siguin presents amb naturalitat i amb respecte mutu.

(potser sortirà a L'Agulla)

Comentaris