Caminant en castellà
















Ahir va tenir lloc a Viladecans una caminada popular organitzada per l'Escola Sant Gabriel, una escola concertada de molta tradició a la ciutat. La veritat és que va ser un èxit. Sembla que hi van participar unes 6000 persones, que amb la seva inscripció han contribuït a finançar el Punt Solidari de Viladecans. M'hagués agradat participar-hi, perquè certament és una festa ciutadana, però l'agenda cap a final de curs es va complicant per si sola.
Només volia posar en relleu un parell de coses. Les samarretes de la caminada, amb el logo dels patrocinadors, de l'escola i de l'Ajuntament és en castellà: "Caminata solidaria". Diu molt poc a favor de l'estimació de l'escola i de l'ajuntament per la llengua catalana. Perquè, certament, si l'haguessin escrit en català, no hi ha pas perill que algú no n'hagués entès el significat. I encara més, els cartells que l'anunciaven, també signats per l'ajuntament i per l'escola, en català, han sortit amb una falta o almenys a mi m'ho sembla: "Caminada popular. Uneix-te!". Potser volen dir una altra cosa, però jo hi hagués escrit "uneix-t'hi!".
En fi. Ganes de posar-hi pegues per part meva. El fet m'ha recordat un article d'Antoni Puigverd que vaig llegir fa poc en el qual comentava que una escola d'elit com és Aula (on va anar el mismísimo Artur Mas) ja fa temps que aplica els criteris que Ciutadans promou i no sembla que la Generalitat s'hi hagi oposat.
Fa ben bé la sensació que quan ideologitzem alguna cosa i la convertim en projectil polític perdem la noció de realitat i funcionem en dos compartiments totalment estancs. No puc entendre com en un moment en què el ministre Wert fa el possible per combatre la normalització lingüística, públicament es faci un discurs a favor del català i alhora es desaprofiti l'ocasió de fer ús de la llengua en una activitat tan popular. I tampoc no puc entendre que, si és veritat això que es diu a l'article de La Vanguardia, l'escola privada pugui seguir criteris propis en aquest tema. Bé, reconec la meva total ignorància sobre el funcionament del sistema educatiu a Catalunya. Però si més no, em sembla xocant.
A banda de tot plegat, la caminada és una bona iniciativa.

Comentaris