Gratuïtat i espiritualitat

De tant en tant rebo informació sobre les activitats del monestir de les Benetes de Montserrat. Sempre les trobo interessants. La veritat és que fan propostes novedoses, atractives, probablement molt ben portades sovint sobre qüestions frontereres entre la psicologia i l'espiritualitat. Pinten bé, també per la preparació que intueixo que hi ha al darrere i que probablement té un cost elevat en esforç i en diners. Però sempre em crida l'atenció el fet que cobren una inscripció que va més enllà de les despeses immediates. Un exemple: Teresa Forcades fa una jornada, el proper dia 12, matí i tarda. La inscripció costa 155 euros, amb possibilitat de beca. 
No sé. Ja fa temps que hi penso, i no ho acabo de veure clar. Potser perquè sempre m'he beneficiat de la saviesa, disponibilitat i generositat de molta gent. Penso en els exercicis en la vida quotidiana dels jesuïtes, amb Jesús Renau: 9 mesos de trobada individual i setmanal que no em van costar ni un cèntim. La mateixa dedicació per part d'un professional de la psicologia, per exemple, m'hagués costat un ronyó i part de l'altre. I la preparació per fer aquest acompanyament, des del respecte, la distància justa, l'experiència, no deu ser pas gaire diferent. 
També he gaudit a temporades, al llarg de la vida, de l'acompanyament de gent diversa, ultraocupada, però que m'ha aportat temps i qualitat. Penso en els consiliaris dels grups de revisió de vida, per exemple. I m'he beneficiat de la saviesa acumulada de monjos, monges, de congregacions diverses, gent entesa en la vida espiritual, en centenars de xerrades en grups diversos. I sempre la gratuïtat en tots els sentits ha tingut un pes rellevant.
Segurament la gent pot pagar. Alguna gent, no pas tota. Jo també podria, en aquest moment de la meva vida.  Em sembla que si no pogués, n'hauria d'estar molt necessitada com per demanar una beca. No sé què pensar, el sistema no m'acaba de fer el pes.
Mercè Solé

Comentaris

Bon dia , Carme, em sorpen la teva reflexió. És cert que la Teresa cobra per fer els seus cursos (em sembla que hi ha molta oferta espiritual o de formació humana que és de pagament... (a la cova, al miracle, etc.) i ho trobo normal... Les comunitats també necessiten aquestes fonts d'ingressos!
D'altra banda, de de Sant Benet també es fa acompanyament espiritual a qui s'hi acosta i ho necessita, evidentment sense cobrar... com tampoc es cobra res, per exemple, pels power points que fa setmanalment la Ma. Regina i que li suposen un temps considerable de dedicació. Francament, no entenc el teu raonament. Suposo que és per desconeixement, però m'extranya que ho hagis plantejat així... res més, em sembla que ja està aclarit.
Una abraçada!
Mercè Solé ha dit…
Bé, gràcies, Montserrat. Senzillament és que quan el treball és manual resulta més dissociat de l'activitat espiritual i tinc més assimilat que serveix per guanyar-se la vida. O també determinades tasques en altres camps intel·lectuals. En canvi, en segons quines activitats la frontera amb la recerca espiritual no és clara i penso que pot portar a confusió. No hi ajuda gens que qui ho faci sigui una persona tan mediàtica. No pensis que hi estic en contra, senzillament no ho tinc clar. Però vaja, feu molt bona feina, la Teresa Forcades i vosaltres. I no és pas cap obligació inscriure's als cursos. No us volia pas ofendre, només pensava en veu alta.
Anònim ha dit…
Montserrat,no es aixó lo que diu la regla de Sant Benet,més aviat aconsella acollir a tot aquell que ho necessiti,els vostres preus per l'hostatgeria son abusius,al meu parer,i en quand als cursos d'espiritualitat,doncs,francament,no recordo que Jesús cobrés per evantgelitzar a la gent,ni que digués als seus deixebles que ho féssin,tradicionalment,els monestirs s'han mantingut amb els treballs manuals,com dicta la regla de Sant Benet.
Lydia ha dit…
Viva el nivell intelectual que gasta el convent! Mare de Dèu Senyor!Germana Montserrat,els power points,no s'han cobrat mai,a no ser que els encarreguis a un professional per insertar-ho en el bloc propi,cosa molt poc freqüent,el vostre bloc es una publicació personal i voluntaria,per cert que ho teniu molt abandonat,serà per que no aporta beneficis? Al meu humilt parer no respecteu cap ni una de les regles de Sant Benet,i consti que soc devota de la mare de Dèu de Montserrat i sempre que puc visito el monestir,jo dic que si Sant Benet aixequès el cap,es tornaria a morir de pena.Salut i reflexió,que fà molta falta.