Paraules amb poder

Durant la recent vaga dels transportistes, em va cridar l'atenció el paper que van jugar els mitjans de comunicació: a força d'ensenyar una i altra vegada com algunes persones "assaltaven" els supermercats o les benzineres per por a un hipotètic desabastiment, van aconseguir crear la por suficient com perquè molta gent imités aquesta conducta. Fins al punt que em vaig sentir una mica fresca per no haver mogut un dit. Crec que és innegable que els mitjans van jugar un paper significatiu, en aquest cas reforçant la postura dels transportistes, que, d'altra banda em sembla que tenia raons justificades per mobilitzar-se. Però aquest tipus d'intervenció, que no em va semblar gens neutra em sembla que és a tocar de la manipulació i que si algú va contribuir decisivament a la manca d'alguns articles van ser justament els mitjans, a banda, naturalment, dels transportistes.
M'ho fa pensar la notícia que ahir vaig sentir mentre prenia un cafè. La Roca, arran de la crisi, acomiadarà 400 treballadors, molts d'ells ciutadans de Viladecans. Potser tenia raó (és un dir...) Zapatero quan disfressava la paraula crisi: a còpia de parlar-ne sembla que s'hagi avançat. I sembla, també, que algunes empreses s'avancen a la crisi de debò i aprofiten l'avinentesa per fer neteja dels seus stocks de treballadors, tant si ve a tomb com si no. Em pregunto si amb això no passa com en el transport. La crisi, que segurament és un fet ben real, no crec que es presenti necessàriament en la forma i moment anunciats pels mitjans de comunicació.
Ja ho hem vist, les paraules fan por: transvasament, vaga, crisi... I el mal ús que se'n fa, demagògic o manipulador, també.
Mercè Solé

Comentaris

Anònim ha dit…
En un article, justament a l'Agulla, sobre l'expedient a la Braun, s'explicava molt bé: no és que la "crisi" faci perdre diners a les empreses i aquestes hagin d'acomiadar treballadors. El qyue passa és que deixen de guanyar desmesuradament, guanyen una mica menys i llavors es carreguen el personal.

Per tant, hi ha una desacceleració, es deixa de créixer econòmicament (cosa que podria ser bona!!!) però és el sistema, el capitalisme, el que fa que s'entri en crisi perquè en l'ànsia de mantenir el nivell de guanys es castiga el de baix de tot, el treballador.

La única manera de plantar cara a la crisi seria posar potes enlaire el sistema capitalista: començant pel consumisme. Bé això donaria per un article, oi?