L'esperança (del Miracle) entre bastides, construint-se. Foto: Ramon Ribera.
Celebrem aquest diumenge en què es clou el cicle B de l’Any Litúrgic una
reialesa peculiar, una reialesa que no té res a veure amb el poder, la riquesa
o el llinatge humans (aquell poder, aquella riquesa i aquella arrogància que
Jesús deixa de banda quan és temptat al desert). La reialesa de Jesús té a
veure amb qualitats que provenen de Déu: la confiança, la veritat, l’amor. Així
de senzill és el camí, desproveït de glamur als ulls del món, i amb una gran
capacitat transformadora per la intervenció de Déu, que el fa travessar la
mort. I aquesta és l’essència de tot el que els cristians celebrem perquè dona
sentit a les nostres vides: la Pasqua.
Les joies de la
corona de la reialesa de Jesús són els pobres, els qui ploren, els humils, els
qui tenen fam i set de justícia, els compassius, els nets de cor, els qui
treballen per la pau, els perseguits, els insultats i calumniats. En el Regne
de Déu tots ells trobaran la felicitat de Déu, perquè no són súbdits d’un
reietó ple de lluentons, sinó fills estimats. Aquesta és la Bona Notícia.
És un moment,
doncs, de plenitud que tanca solemnement tot el procés que hem seguit al llarg
de les darreres 52 setmanes: els temps forts de l’Advent, el Nadal, la
Quaresma, el Tridu Pasqual i la Pasqua, i l’anomenat “temps de durant l’any”,
el temps, senzillament, de viure la nostra quotidianitat d’acord amb el que ens
proposa l’Evangeli.
Diumenge vinent
el cicle recomençarà submergint-nos d’entrada en la fosca, perquè siguem
capaços d’enyorar, esperar i reconèixer la llum, que a partir de Nadal
il·luminarà i guiarà la nostra vida. L’evangeli de Lluc ens acompanyarà al
llarg de tot l’any i en la primera lectura de diumenge trobarem que el que avui
és plenitud, en l’Advent serà només esperança. Igualment el salm d’avui ens
evoca la reialesa de Déu, mentre que el de diumenge vinent ens insta a
posar-nos en el camí de la justícia, la veritat i l’amor, els valors del Regne.
En l’evangeli que llegirem trobarem en boca de Jesús referències al Fill de
l’home, al mateix Fill de l’home de la primera lectura d’avui. Les lectures,
doncs, afavoreixen la continuïtat entre el cicle B i el cicle C de l’any
litúrgic. Només canvia el punt de vista.
Comentaris