L'ermita de Sales com a instrument musical



Vaig tenir ocasió d’assistir a una de les sessions del “Taller de música medieval” que es fan durant aquest trimestre a l’ermita de Sales. L’experiència em va semblar esplèndida.

Jo ja havia tingut la sort d’escoltar la Laura de Castellet, musicoarqueòloga i una veritable especialista en aquella altra dona polifacètica que va ser, al segle XI, Hildegarda de Bingen. Per tant no em van estranyar gens ni les seves qualitats pedagògiques, ni la diversitat d’instruments que domina ni la seva habilitat per fer-nos participar activament en la música.

La seva intervenció va tenir dues parts: una, a fora de l’ermita, en relació a la música popular. Ens va ensenyar un munt d’instruments senzills, d’arrel antiquíssima, fets d’elements naturals d’origen vegetal i animal, que han arribat fins a nosaltres i que continuen vigents, potser ara d’una manera més sofisticada.

Una segona part va tenir lloc ja dins de l’ermita, que té una acústica particularment acurada després que les beguines -aquelles dones de pregària que van embellir tant l’ermita en època medieval- hi fessin col·locar dues olles estratègicament situades. La música aquí es va convertir en litúrgica, com s’esqueia: nova sonoritat. La pròpia ermita, ens deia la Laura, actuava com a instrument, com a caixa de ressonància. Vam tenir ocasió d’escoltar música d’Hildegarda de Bingen (a la qual tinc una certa simpatia) i de contribuir a enriquir els harmònics de l’audició, i  encara hi va afegir una altra mena de música culta: la de trobadors, o més ben dit, de trobadores.

Va ser mitja hora molt ben aprofitada!

Encara hi sou a temps: el taller es repeteix els diumenges 14 de novembre i el 12 de desembre a les 12 del migdia, cal inscriure’s prèviament a patrimonicultural@viladecans.cat o bé al 937 077 290. No us ho perdeu!


Comentaris