Com més va, més m’adono que el que vaig sentir dir una vegada al liturgista
i arquebisbe Piero Marini és ben veritat: el model d’Església configura la
litúrgia. Dit d’una altra manera, cada litúrgia respon a un model d’Església.
M’hi fan pensar les dues recents intervencions del papa Francesc en matèria
litúrgica: la prohibició que els capellans diguin missa privada -sols- a les
capelles de Sant Pere del Vaticà i la seva recent disposició per limitar a
situacions molt excepcionals l’ús del missal anterior a la reforma del Vaticà
II.
La primera posa en evidència que l’Eucaristia no és una devoció personal
que els capellans pel fet de ser-ho poden administrar segons el seu propi
criteri, sinó que adquireix tot el seu ple sentit en l’assemblea de la
comunitat. Quan conflueixen diversos cristians -ordenats o no- en un sol espai,
són convidats a celebrar una única Eucaristia justament perquè tots som u i
Jesús es fa present entre nosaltres, reunits. Poden haver-hi segurament circumstàncies diverses, és clar,
que ho impedeixin, però convertir en hàbit banal el que és excepcional és un
greu error molt poc pedagògic per a les comunitats cristianes i que a més a més
és viscut com una mena d’estrany privilegi. Perquè a més a més per escoltar Déu
tots tenim a l’abast mil formes de pregària tan personalitzades com vulguem d’acord
amb la riquesa d’espiritualitats i tarannàs que l’Església ha anat
desenvolupant al llarg dels segles. Val la pena, a més, tenir-ho clar perquè el
futur que es va dibuixant a les nostres parròquies passarà segurament perquè
els dies de cada dia ens apleguem per fer pregàries de moltes menes, mentre que
l’Eucaristia -festa gran- serà diumenge.
La segona fa pensar que el fet de recórrer una vegada i una altra a textos
i maneres preconciliars, no és un senyal neutre de preferir una expressió que
subjectivament sembli més ben trobada o s’escaigui millor a la sensibilitat de
cadascú, sinó que posa al damunt de la taula una manera de viure l’Evangeli de
Jesús i l’Església molt allunyada de la conciliar. Vull dir que no és una
qüestió de forma, sinó segurament de fons: en la manera d’entendre el paper
dels batejats i batejades en el món, el significat alliberador de la Bona Nova
de Jesús, la sensibilitat envers els petits i els més pobres, la forma de
relacionar-se i d’entendre altres espiritualitats i religions, o d’acollir els
canvis socials i els reptes de la societat civil. La litúrgia esdevé allò que es veu, la punta
de l’iceberg, d’una Església molt més profunda, que abasta la nostra vida
sencera. És per tant ben significativa. Amb tot, estic segura que l’excessiva ideologització
de les formes litúrgiques no deu haver ajudat gens a promoure consensos i punts
d’encontre eclesials, que segur que n’hi ha o n’hi pot haver, en la forma i en
el fons. Tant de bo aprenguem a caminar junts.
(Publicat a Catalunya Cristiana diumenge passat)
Comentaris
Amb la meva esposa M. Teresa hem estat una colla d'anys cantant divines litúrgies de Sant Joan Crisòstom que és una litúrgia que prové del segle V. Ho fèiem barrejant vell eslau, grec i ucraïnes, i assistien sobre tot molts immigrants d'Ucraïna. Com a riquesa litúrgica i simbòlica li dóna cinquanta mil voltes al nostre ritus actual posterior al Vaticà II.
Però el problema aquí és d'utilitzar la riquesa de la tradició litúrgica per crear divisió, i a més a més amb poderosos interessos darrera.
Aquí he trobat que fan una explicació força ponderada de tot plegat.
https://herejessinfrnteras.blogspot.com/2021/07/traditionis-custodes.html