El violí vermell


El violí vermell és un programa de Catalunya Música sobre música de cinema que m’agrada. Té un cert mèrit dir que m’agrada. He passat llargues temporades sense escoltar-lo, ni aquest ni altres programes de Catalunya Música perquè estava farta de falques indepes enmig d'un discurs sobre Beethoven o sobre John Williams, tant si venia al cas com si no, perquè em ferien profundament.

De fet la meva retirada de Catalunya Música  (és l’única emissora que escolto, perquè no soc gaire de ràdios) em va fer tornar a Radio Clásica, que de fet va ser durant molts i molts anys, des de la meva infantesa, la font d’on rajava permanentment tota la música clàssica que escoltava. Enmig d’un franquisme que odiava la cultura, ràdio 2, impertèrrita, continuava posant la clàssica a l’abast. I continua fent-ho. Els programes que he escoltat, però, em resulten més distants que els de Catalunya Música. L’únic problema és que al cap de quatre dies d’haver-me passat a “Madrid”, va i em surt un programa de bandes militars que tampoc no son sants de la meva devoció.

Mesos d’abstinència de ràdio, doncs, per molts motius més aviat aliens als que us he exposat. Perquè la mobilitat s’ha reduït entre la jubilació i la pandèmia, i jo acostumo a escoltar música quan camino, i perquè tots plegats ens hem acostumat a escoltar les coses a través d’internet i a l’hora que ens sembla.

Ha estat en donar-me d’alta a la plataforma “Ivoox” (també podria tenir un altre nom, trobo!) per pujar-hi els programes de Llevat dins la pasta, promoguts per la Pastoral Obrera de Catalunya, que m’he retrobat amb El Violí vermell i m’hi he subscrit.

És que la música de cinema sempre m’ha agradat molt. A casa, de petita, en Miklos Rósza era degudament reverenciat i certament sempre ens havíem fixat en la música de les pel·lícules que vèiem cada setmana al cinema de barri, al Poblenou, amb entusiasme i constància. Després, els programes de ràdio de l’Àlex Gorina van eixamplar la mirada i l’oïda. A casa guardo una caixa plena de cassets amb els seus programes, gravats per la meva mare i escoltats mil vegades.

Per això continua agradant-me El violí vermell, que presenta amb molta gràcia Xavier Cazeneuve, encara que necessito una bona dosi d’estoïcisme per empassar-me, ja no només els comentaris indepes (que certament fa temps que no li he sentit), sinó els comentaris contra els ecologistes pesats i contra l’Església catòlica, titllada de “rància”, així, generalitzant. Pertanyo doncs a tres col·lectius, sniff, no grats. Però en canvi m'encanta que el primer dels seus programes, fa més de deu anys, fos dedicat a Benjamin Britten, un dels meus músics de capçalera. O sigui que d'afinitats també n'hi ha moltes.

Tossudament i amb humilitat gaudeixo escoltant, doncs, El violí vermell, sospitant que no compta amb tot el pressupost amb què hauria de comptar, i desitjant que algun dia tracti la música d’una pel·lícula que em va semblar estupenda en el seu moment: Distant voices, still lives, en què la vida quotidiana de la classe obrera, els seus drames i alegries, s’expressen amb cançons en el pub.

Us el recomano.

Comentaris