Em va venir aquesta idea al cap quan vaig llegir un cartell
d’un CDR del meu poble, amb tots els aldarulls d’aquests dies, que tant ens
estan afectant a tots plegats. Vaig pensar que el llenguatge del CDR i el de
molts dels joves que estan revoltant-se a Catalunya, cremant contenidors i
tallant carreteres, no era tant el d’una opció política que lluita per obrir-se
pas, sinó el d’una guerra que ja ha perdut cap altre camí per expressar-se que
no sigui el de la violència. Bé, els joves solen viure-ho tot intensament, és
el que els toca per edat i condició, amb o sense mares o tietes protectores.
Molta gent a Catalunya viu els fets d’avui des
de la perspectiva i la situació del 1714, com una derrota humiliant . M’ha fet
pensar que tant commemorar els fets del 1714, i tant parlar-ne com una cosa no
superada ens ha configurat la percepció. Sempre havia sentit a parlar del
llenguatge performatiu en relació a la litúrgia i no hi acabava d’entrar, però
ara m’adono que efectivament el llenguatge té una altra dimensió que fa real
allò que proclama.
Ho dic en el sentit que, és clar, fa de mal
negociar políticament el tema de Catalunya si la percepció és de guerra i no de
política. És diferent sentir-se humiliat que ciutadà amb drets i deures amb camins
institucionals pel davant. I ho dic des de la percepció que aquests camins
legals sempre són posats per minories amb poder i avalats per majories que els
compren el relat. Això val tant per a qui vol la independència com per a qui
vol que les fronteres s’obrin per a tots els refugiats, que els immigrants
tinguin els drets i deures que té tothom, que els serveis públics siguin de
qualitat o que l’administració del dret s’apropi més a la justícia. Perdre
permanentment aquestes batalles a mi no em fa sentir derrotada, em fa sentir
que he de treballar molt més per això que en diuen “eixamplar la base” o “modificar
la correlació de forces” o “treballar per al bé comú, especialment el dels més
vulnerables”. Sabent que els mitjans de comunicació lligats al poder hi aniran a la contra.
A banda d’aquest sentiment de perdre totes les
batalles socials, m’adono que la meva percepció d’Espanya és molt més positiva.
Potser perquè jo no em remunto al segle XVIII, sinó al que han estat gairebé
els meus 63 anys de vida, en els quals, francament, no m’he sentit especialment
agreujada. M’he sentit unida a molta gent espanyola i no catalana banda i banda
de l’Ebre: patidors del franquisme, lluitadors clandestins, fonts d’inspiració per
a mi de moltes coses compartides. Potser m’ha unit a molts d’elles i ells el
sentiment de classe (jo encara soc de l’internacionalisme proletari) i de
vegades (poques) m’he sentit qüestionada en el tema lingüístic. Però estic ben
segura que els grans problemes són problemes compartits i que la solució passa
pel treball conjunt de tots plegats. Perquè de franquistes, de corruptes i de
brètols n’hi ha i n’hi ha hagut banda i banda.
La lògica de les barricades i de les derrotes
no ajuda a avançar, jo crec i jo no m'hi sento gens identificada.
Comentaris
Sóc un admirador de tota la cultura castellana i espanyola (començant per Sant Joan de la Creu i acabant amb Antonio Machado, per dir alguna cosa), però això no m'impedeix el més mínim ser força crític amb el sistema democràtic espanyol (repassa l'espectacle d'aquest dijous passat al mausoleu del darrer dictador espanyol sense anar més lluny, molt recolzat per catalans també, això tampoc no ho oblido oi que si senyor comte de Godó, entre molts d'altres de la burgesia catalana?).
Et recomanaria en particular aquest llibre d'un historiador català no precisament filo-convergent, i també no gens sospitós de massa veleïtats filoindependentises.
https://www.casadellibro.com/libro-la-formacio-d-una-identitat-una-historia-de-catalunya/9788497665261/2371627?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=19438