"Cristians comunistes. Aportacions cristianes a l'acció política d'esquerres a Catalunya" és el títol del darrer llibre d'en Quim Cervera, que és una reflexió sobre un recull d'històries de vida de persones cristianes compromeses a ICV, EuiA i CCOO. El llibre va presentar ahir a Can Fabra, a Sant Andreu, acte en el qual vaig participar, junt amb Andreu i Oriol Carol, de l'editorial Llibres a Mida, Pau Vinyes (fill d'una de es dones que va participar en el llibre), José Luis Atienza (militant d'ICV a Viladecans), Quitty Guirao (militant també d'ICV, a Mataró i membre de l'ACO) i en Quim.
Francament, vam passar una bona estona, perquè vam retrobar amics ben diversos i perquè les aportacions van ser molt interessants. Us deixo amb la de José Luis Atienza, que, com sempre, no té pèrdua.
Abans de res vull agrair
la invitació del Quim a aquesta original i ambiciosa presentació del original i
ambiciós llibre Cristians Comunistes, que probablement podrà donar peu a un nou
llibre.
"Soy ateo, gracias a Dios", era una de les
frases estrella del director Luis Buñuel, una reflexió disfressada d’acudit. "Cristianos en el partido, comunistas en la iglesia", dues frases d’una nuesa franciscana, sense ni
un verb que portar-se a la boca però que amaguen l’íntim i no tan íntim
conflicte de les dobles identitats.
Les dobles pàtries i les dobles militàncies
són sempre candidates a patir dobles desconfiances, en uns ecosistemes
ideològics on la fidelitat i la monogàmia en el pensament i l’acció es donen
sempre per suposades. "No lo pueden comprender como se pueden querer dos ideas a
la vez y no estar loco".
Probablement això era
abans perquè ara sembla que la insuportable lleugeresa de les idees en teoria
ho admet tot. L’experiència vital de pertànyer al partit ha passat d’intensa a
lleugera, i la intensa i complexa comunió dels militants del partit, no exempta
de conflictes, gairebé s’ha perdut.
L’emoció de la vella
lluita de classes, la il·lusió de
construir un món més just, amb més igualtat, construït des de la solidaritat,
la il·lusió de agermanar-nos, ha estat substituïda per l’emoció de la il·lusió nacional. El culo di ferro de les reunions, però també
de l’intercanvi, ha estat substituït pels whatsapps, pels e-mails, i militar
pot reduir-se a clicar "me gusta" al facebook.
Tornant a Buñuel, la gent
de la meva generació, siguin creients o descreguts, estem fets a partir de
valors cristians, cultura cristiana, catòlica, amb les seves llums i les seves
ombres.
Jo he de dir que sóc un
descregut cada cop menys laïcista, perquè no fan nosa els valors força que ens
pot donar la gent cristiana, més aviat tot el contrari, i crec que hauríem de
ser més possibles aliats que teòrics rivals.
No crec gaire en el gest
de negar-se a anar a Missa per la festa major perquè per a mi, que sóc regidor practicant
i ateu no practicant, és un gest de
respecte i d’estima a la meva gent i a les seves íntimes i públiques
creences. I tot això ho vaig aprendre al
PSUC.
La primera vegada que em
van parlar de sindicalisme, i em va emocionar, va ser el el Nepo, García
Nieto, sobre la lluita per la llei de la
cadira, per poder asseure les dones embarassades en les fàbriques del
tèxtil. Ell feia política amb la gent
del PSUC del Baix, sindicalisme amb CCOO, però quant a la realitat ell era
més de tocar pèl que nosaltres.
Era un pastor que sempre feia
olor a ovella perquè compartia olor i vida no només amb els treballadors, sinó
també amb els marginats de la terra i els perdedors per golejada.
La fàbrica ja no és el
centre del món assalariat, per tant hem perdut en gran part la socialització
que donava el treball en grup. Estem envoltats de valors neoliberals, però
també de valors de modernitat narcisistes, individualistes. Els cristians, i en
especial els cristians pel socialisme, tenen sentit de comunitat. La meva
església és la comunitat, deia el Nepo. Comunitat, comunió, comunisme, en
comú.
No podrem avançar en la
millora social si no som capaços de construir un nos solidari. I el nos, el nosaltres,
no s’aconsegueix sense transcendir més allà de la nostre pell individual, més
allà del nostre present personal i del nostre futur particular.
I en això teniu molt a
ensenyar-nos i a nosaltres ens toca aprendre i reaprendre. El Nepo no renunciava a
un món nou, però predicava i practicava en el seu dia a dia per crear una illa de canvi al seu voltant amb la
idea de formar arxipèlags. Això ens toca fer a cristians i gentils, canviar
les coses des del cos a cos, en comú, en comunió amb la comunitat, per
reinventar no sé si el comunisme o la fe en el gènere humà.
Comentaris
Que vagi bé i felicitats pel dia de la Patrona.
Manel-Aco-Bdn