La
vigília del Primer de Maig vaig anar a la pregària que organitzava la Delegació
de Pastoral Obrera de Barcelona i que recordava especialment les persones que
viuen l’atur o que treballen en condicions de precarietat: en l’economia
submergida, amb migració forçada, amb sous escarransits, o drets no reconeguts.
Es
va fer al carrer, enmig de la plaça, al barri del Poblenou de Barcelona. La
pregària, doncs, va conviure amb el joc dels infants i la xerrameca de les
terrasses dels bars. Però alguna gent s’aturava i preguntava, o s’hi afegia
espontàniament.
Resulta
una novetat, per a nosaltres, aquesta voluntat explícita de sortir de les
quatre parets del temple, per visibilitzar una Església que sol passar
desapercebuda. Fer el pas ha costat i continua costant (com anar a la
manifestació del Primer de Maig amb una pancarta en què ens identifiquem com a
cristians), perquè en la nostra tradició cristiana i treballadora,
l’evangelització s’entén sobretot a partir del testimoni silenciós de la lluita
i la solidaritat obreres. Més fets que paraules, vaja. Una intuïció fruit d’una
època en què Església i poder anaven massa units i en què l’intent de viure amb
coherència l’Evangeli es volia desmarcar del discurs cristià desencarnat i
allunyat de la gent senzilla que dominava en molts àmbits.
Avui,
però, per a molta gent els referents cristians ja no existeixen en el seu
entorn, per tant, si volem transmetre l’Evangeli, en un moment o altre hem
d’explicar qui era Jesús i què significa la fe per a nosaltres. I més enllà del
discurs racional, hem de situar-nos davant del Misteri, un misteri que ja no
podem només explicar amb paraules. Compartir una pregària, explicitar la
confiança en Déu, el sentit comunitari, la preocupació pels qui més pateixen és
una manera de mostrar-nos impúdicament, de descobrir-nos, de fer-nos vulnerables.
Per això potser hi ha militants a qui això encara incomoda, però penso que
aquesta feblesa justament permet arribar a la gent amb més interrogants que
respostes. No és gaire diferent de l’experiència d’acompanyar algú que pateix
bo i sabent que no li podràs resoldre allò que l’afeixuga. És una dimensió de
presència, d’estimació i de silenci.
Ocupar
l’espai públic és també un repte, perquè som en un moment en què es confon la
imprescindible aconfessionalitat de l’estat amb l’escombrada de qualsevol signe
religiós cap a espais privats. Les institucions religioses no són ben vistes,
però en lloc de fer-les poroses (és a dir, obertes, en xarxa i en contacte amb
tota mena d’associacions, cosa que facilitaria un mutu coneixement i esvairia
desconfiances pròpies de la ignorància), més aviat se les relega al tancament en
elles mateixes.
En
aquesta mena de pregàries servidora es debat internament entre l’aspiració a
una estètica bonica i la senzillesa dels símbols, de vegades d’orientació un
pèl “cutrelux”. Aquesta vegada a més, la pregària es va fer davant d’una
església que està pendent de ser enderrocada, plena de pintades, una mica
decrèpita. Gairebé un símbol de la renovació que a tots ens cal. En el camp
dels signes, vam construir una creu amb totes les precarietats laborals, que,
en girar-la, deixava veure tota la força de la dignitat dels homes i dones que
intenten viure del seu treball. Una senzilla forma d’expressar la força
transformadora de la resurrecció de Jesús.
(es publicarà a Catalunya Cristiana el 17 de maig de 2015)
Comentaris
Per la meva part, tinc una neboda marroquina, la qual cosa m’impedirà de fer malifetes contra ella i contra els que tenen la seva fe. Hem d’actualitzar el dret a la llibertat religiosa, potser en tenim una visió molt antiga.
Manel de Badalona
Felicitats per la neboda :)