I ara, la intervenció de Josep Hortet.
Agraeixo a
la comissió la invitació a dir unes paraules i desitjo que visquem una trobada
esplèndida tots plegats, d’una manera
especial ho desitjo a les persones fundadores de la JOBAC, militants,
consiliaris, amics i amigues dels inicis. La JOBAC va ser per definició una obra col·lectiva, com ho
continua sent la JOC, on finalment va poder confluir la JOBAC, i l’ACO on una
part hem anat arribant.
Amb cinc
minuts vull presentar tres punts.
Primer
punt: La intuïció jocista
A la meva
agenda de l’any 1973, al diumenge segon d’Advent, dia 9 de desembre, tinc
escrit: “a les sis de la tarda, JOC a la residència de la Sagrera”. Al magnífic
llibre de Montserrat Sintes sobre la JOBAC
es parla d’aquesta reunió prehistòrica, i de les següents, a la pàgina
39. Què intentàvem, què preteníem?
Jo
ho vaig viure d’aquesta manera: al costat de diversos impulsos psicològics,
socials, epocals, juvenils, eclesials, que hi eren, crec que tot quedava penetrat i enriquit per un focus
lluminós, que en podem dir la inspiració jocista. Aquesta inspiració va portar
a trobar-nos en aquella reunió, a
militants d’ACO, amb consiliaris i consiliàries, capellans i religioses, que
cercaven donar a la seva presència i acció als barris i pobles un sentit
col·lectiu de xarxa voluntària, fent equip i amb moltes ganes de treball i
esforç al costat de la joventut.
Per a mi,
el nucli fort d’aquesta inspiració jocista era i continua sent el seguiment afectiu
i efectiu de la persona de Jesús, com el més bell dels fills dels homes, amb
paraules del salm 45. El seguiment de Jesús a qui val la pena escoltar,
estimar, deixar-se omplir del seu
Esperit per viure i actuar a la seva manera fent comunitat, fent Església
convocada i animada pel mateix Esperit.
Deficiències
i mediocritats n’hi van haver, dificultats i obstacles de fora i de dintre
també, no tot van ser flors i violes, però totes i tots sabem que va valdre la
pena i per això estem ara aquí. I en donem gràcies a Déu i mútuament a la
jobaqueria reunida, i ho volem celebrar.
Segon
punt: La barreja
Crec que no
exagero quan considero que un dels aspectes més admirables de la nostra
aventura va ser la barreja entre barris diferents i pobles, entre diverses
sensibilitats del món juvenil, entre diversos accents i ideologies de compromís
social i de vivència eclesial, la barreja entre moviment i parròquies i
diòcesi, la barreja entre iniciativa personal i grupal i l’adhesió al moviment
amb el seu mètode i disciplina, entre saber aportar i saber aprendre a la
vegada.
Com sol
passar en les agrupacions socials, hi havia persones i grups que se sentien més
majoritaris en les seves idees o formulacions, o intentaven ser-ho, i persones
i grups que se sentien més minoritaris en les seves. Però a la JOBAC es va anar
mantenint un equilibri savi i respectuós per a tothom, sense manipular
l’Evangeli en aquestes contingències.
Les
barreges i equilibris aconseguits exigien
molt bona voluntat, respecte i comunió de part de tothom, exigien a voltes morir per a
ressuscitar. Sabem que no és fàcil però
és fantàstic quan de veritat se sap fer. Crec que hi vam trobar goig i enriquiment. La JOBAC,
obra de totes i tots, va ser un gran tresor del qual vam gaudir.
Amigues
i amics, apliquem també aquest llegat tan positiu a les realitats que vivim
avui en el camp social, familiar i eclesial.
Tercer punt: L’eternitat de la JOBAC
Els anys de
la JOBAC, entre 1974 i 1992, queden ja endarrere, han passat bastants
anys, formen part del nostre passat, de
les batalletes de joventut per explicar. Però,
oi que hi ha quelcom dintre nostre que ens fa sentir encara de la JOBAC?.
Ho podem
ventilar del nostre imaginari com una sensació ridícula o nostàlgica o ens
podem preguntar si això de la JOBAC és d’aquelles coses que imprimeixen caràcter a la vida, com es diu d’alguns
sagraments, en llenguatge eclesial.
Certament
l’experiència d’aquells anys, en una etapa eminentment formativa de les vostres
vides, està donant fruits abundants i diversos en l’actual fase adulta.
Però
em sembla que d’una manera, encara més rotunda, podem dir també que la
JOBAC és quelcom etern per a tots
nosaltres. I que tenim aquesta sort!
Sabem que una cosa és el temps
matemàtic, el temps del rellotge i altra cosa és el temps viscut per cada
persona, família o comunitat. Una hora
plena d’un sentiment intens no ens resulta igual que una hora buida. La plena
ens passa molt ràpidament, i l’hora avorrida sembla que no s’hagi d’acabar mai
més, però, després d’un temps, en el nostre record l’hora avorrida és com un no
res i l’hora plena en canvi ens deixa una sensació de plenitud, que continua
present encara ara a la nostra existència. És allò que expressa Joan Maragall
al cant espiritual: “voldria aturar tants
moments de cada dia, per fer-los eterns dintre el meu cor”.
Això és el
que ens passa amb la JOBAC, i no només perquè érem joves, sinó per alguna cosa
més profunda, perquè l’experiència de la JOBAC va ser de temps ple, de temps
viscut vivament, de fruits d’amistat i de dedicació de la nostra vida cap a
l’amor i el compromís social i eclesial.
La JOBAC va
ajudar a enfocar l’adolescència i joventut com un èxode que ens feia sortir de
nosaltres mateixos i trobar la salvació de les nostres vides en l’amor, que és
el camí de salvació proclamat per l’Evangeli.
Tan de bo
que també amb Joan Maragall experimentem: “Ja ho sé que sou, Senyor, però on
sou qui ho sap? Tot el que veig se vos assembla en mi. Deixeu-me creure, doncs,
que sou aquí”.
Des
d’aquesta perspectiva afirmem, doncs, modestament però amb convicció,
l’eternitat jobaquera, el pòsit meravellós d’esforç personal i comunitari, de
gràcia de Déu i de testimoni, d’amistat i de comunió que continua dintre
nostre.
La densitat
existencial que vam viure a la JOBAC, no la pot ferir ja el pas del temps. Com
creiem que no l’ha ferit en els companys i companyes que han passat pel trànsit
de la mort, entre els quals vull fer memòria de l’entranyable company
consiliari Josep Maria Puxan.
Per tot
plegat, permeteu-me expressar el sentiment més personal i íntim d’aquests
moments, amb una forma ritual, plena de sentit i de vida ara i aquí: “Glòria al
Pare i al Fill i a l’Esperit Sant, com era al principi, ara i sempre i pels
segles dels segles. Amén”.
Comentaris
Però no podem viure només de records...
Una abraçada