Schubert i Brahms


Aquests dies passats vaig ser enormement feliç de poder escoltar el baríton Matthias Göerne, primer al Liceu, amb el cicle "Die schöne Magelone", de Brahms, i després a l'Auditori de Girona, amb el Viatge d'Hivern de Schubert. Feliç per molts motius:
1. Matthias Göerne, deixeble de D. Fischer-Dieskau i d'Elisabeth Schwarzkopf, canta extraordinàriament bé i és un goig sentir-lo. No entenc gaire perquè no se'n fa més difusió fora dels àmbits estrictament de "música clàssica".
2. Schubert i el Viatge d'Hivern m'encanten i són al fons al fons de la meva passió per la música. Vaig començar amb 10 o 11 anys escoltant l'Anton Dermota amb La Bella Molinera i el Viatge d'Hivern a la capella de Santa Àgata i l'experiència realment em va colpir. Tant... que més endavant em vaig animar a estudiar alemany per poder entendre bé el text... I vaig acabar fent-ne l'especialitat a la facultat de Filologia. És una música que m'emociona, que quan estic molt feta pols em resulta gairebé terapèutica, és tornar a alguna cosa estimada i coneguda. Tot i que el Viatge d'Hivern és tan trist que de vegades em costa posar-m'hi.
3. No coneixia gaire (només algunes cançons "soltes") del cicle "La bella Magelone" de Brahms. Em va encantar. Són sobre un text de Ludwieg Tieck, que recitava en Jordi Dauder (en una traducció resumida i adaptada). La música de Brahms té un punt que m'agrada molt. D'una banda pot ser tan contingut i delicat com el romanticisme de Schubert i de l'altra recull la manera de fer de Schumann, que aquest sí que era un romàntic desbordat i encantador. És com si li fes vergonya mostrar-se tendre a primera vista. Em sembla que aquest comentari no deu ser gens ortodox des del punt de vista musical, perquè no hi entenc gens, però jo ho visc així.
4. M'estic posant en remull per anar a sentir en Thomas Quasthoff al Liceu, el 17 de juny, que canta La Bella Molinera. En Thomas Quasthoff també és un cantant de primera línia, afectat per la Talidomida en el seu físic, i per la via directa amb Schubert, per l'espiritual. Us el deixo en il·lustració cantant la primera cançó del Viatge d'Hivern, acompanyat per Daniel Baremboim.
Que vagi de gust.
Mercè

Comentaris

Xiruquero-kumbaià ha dit…
Tanmateix una delícia.
M'equivoco o és el primer "post musical"?
Mercè Solé ha dit…
Gràcies, Xiruquero. No és el primer post, no... Només cal mirar l'etiqueta "música"...
Mercè