Però més enllà de les formes, penoses i que desacrediten Martínez Camino i tots els seus amics, aquí hi ha en joc alguna cosa molt seriosa, que toca directament el nucli de la fe catòlica. Jo crec que la nota episcopal, i deixeu-m’ho dir així, és dubtosament fidel a aquesta fe.
Quan es va publicar el llibre, jo vaig pensar que era realment una gran aportació al millor coneixement de Jesús per part dels creients, i també dels no creients que hi estiguessin interessats. Després de tants segles de parlar de Jesús com d’algú que venia directament del cel, gairebé teledirigit, i que ho sabia tot i ho tenia tot previst, qualsevol esforç que es faci per ajudar a acostar-se a la seva realitat humana, i a les seves perplexitats, i a les seves descobertes... és sens dubte una gran cosa. Que fa entendre millor què volem dir quan diem que Jesús és Déu i home. I el que volem dir és que Jesús és un home amb totes les característiques humanes, no és només una carcassa que amaga una divinitat omnipotent.
Val a dir també que, llegint el llibre, vaig pensar que hauria anat bé que en algun moment l’autor hagués explicat específicament què significava la divinitat de Jesús: afirmar que Jesús és Déu vol dir que nosaltres descobrim, en aquell home, la plenitud de Déu. De manera que, si el seguim a ell, i si ens unim a ell per la fe i per tot el que la fe comporta, entrem en la vida de Déu. Això el llibre no ho explica, i hauria estat bé fer-ho, per desfer definitivament la idea que per afirmar la divinitat de Jesús calgui atribuir-li uns poders i uns coneixements que li anul·len totalment la humanitat.
Doncs bé, resulta que la comissió que ha fet la nota creu més o menys això: que afirmar que Jesús és Déu vol dir afirmar que Jesús ho sap tot. “Jesús és Déu, sap que és Déu, i en parla contínuament”, diu
Comentaris